سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آهای یه نفر تو این جزیره تنهاست
لینک دوستان

 

هیس

 

رازداری از خصلت های الهی بوده ...جزو اوصاف مومنین کامل.نشانه کمال عقل و منبع خیرات است.انسان رازدار ،وفادار و امین استو با حفظ اسرار موقعیت خود را حفظ کرده و آبرو و ناموس دیگران را نیز محترم می شمارد.این رو اسلام حفظ اسرار و رازداری را مرود تأکید قرارداده است. امیر مؤمنان علیه السلام می فرماید:

خیر دنیا و آخرت در پنهان داشتن راز نهفته است.

 در جای دیگر می فرماید :

نسبت به راز های خود بخیل باش.

نقش رازداری در زندگی چنان حیاتی است که امام صادق علیه السلام آن را همچون خونی که در رگهای انسان جریان دارد دانسته . می فرمایدراز تو بخشی از خون توست ، پس نباید در غیر رگهایت جاری شود.

همان طور که جریان طبیعی خون در بدن باعث ادامه حیات است و چنانچه به جای جریان یافتن در رگهابه بیرون ریخته شود، منجر به مرگ می شود. اسرار انسان نیز این گونه است اگر از دل خارج شود و در مجرای غیر طبیعی قرار گیرد. زندگی انسان را دچار تزلزل ساخته آبروی او را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

 


به همان اندازه که رازداری در اسلام مورد تأکید و سفارش قرار گرفته ، افشای راز سخت نکوهش شده ، زیرا پیامدهای بسیار نا مطلوبی برای انسان به دنبال خواهد داشت. تا جایی که در روایات از آن به عنوان خیانت یاد شده است : چنان که امیر مؤمنان علی (ع) می فرمود:

رازی را که به تو سپرده میشود ، فاش مساز، که فاش ساختن راز ها خیانت است .

در پاره ای از روایات نیز فاش ساختن اسرار ، شرکت در قتل پیامبر الهی شمرده شده است و از آنها استفاده می رشود که افشای راز چه بسا منجر به قتل افراد بی گناه می شود و انسان را در قتل آنها شریک می سازد و عواقب چنین کاری انسان را در آتش دورزخ گرفتار خواهد ساخت.

امام صادقدر تفسیر آّیه112 سوره آل عمران می فرمود:

به خدا سوگند آنان را با شمشرهایشان نکشتند.ولی اسرارشان را فاش کردند و سبب قتل آنان شدند. 

 


[ سه شنبه 89/11/19 ] [ 3:0 عصر ] [ آشانا ]
درباره وبلاگ